fredag 11 juli 2008

trots att jag som vanligt fick jobba över hände två saker som gjorde mig stolt över mänskligheten. en kostymnisse till pappa och hans sextonåriga dotter glider in i kiosken i jakt på flygplansfördriv. tjejen går som väntat till tidningarna och kostymnissen säger "ska du inte läsa en bok istället?" varpå hon suckar "jag kommer tröttna efter tre sidor och inte läsa klart den". de tjatar ett tag och ber till sist om min hjäp att hitta "en lätt ungdomsbok som inte innehåller så mycket svåra ord" jag tipsar syrligt om magdalena graafs allt annat än välskrivna skitbok och pappan och jag utbytter menande blickar. vi är rörande överens om alla katastrofala "författare" som tillåts idag. andra stoltheten är att jag till slut övertygar henne att Snabba Cash är fantastisk och pappan strålar som en sol. stolt över mig själv, pappan som försökte få sin dotter att läsa annat än veckorevyn, och dotter som till slut köpte en bok värd att läsas.
utöver det var dagens otroligt meningslös och jag blev avundsjuk på en tjej som köpte böcker för över tusen spänn.

Inga kommentarer: